Common Ground
Ett kollaborativt och lekfullt spel/verktyg för barn tillsammans med arkitekter, planerare, designers, konstnärer, byggare, m.m som en del av processen när ett nytt lekområde ska utvecklas.
Spelet ska trigga diskussioner, generera idéer och synliggöra problem eller potential. Det kan även lyfta möjliga konflikter, påvisa deltagarnas intressen och leda till bättre planering och utformning av platser där barnens viljor och behov finns med hela vägen.
Des&Do! / Svensk Form Väst / S-P-O-K
Uppdragsroll: Barnkulturdesigner
Samarbete med Eisel Miranda och Pontus Johansson
Producerad av Game Prototyper
År: 2024
Utformat för samarbete. Spelregler och mål är inte fördefinierade, utan lämnas öppna för spelarens tolkning och behov.
Under spelet uppmanas deltagarna att Tänka på olika aspekter av den byggda miljön, lek, väderlek, natur, sinnen, delaktighet och tillgänglighet m.m.
De diskussioner och samtal som följer kan sedan materialiseras och vävas in den plats som sakta byggs upp på spelplanen och som förhoppningsvis landar i något som blir en bra plats för både barn, vuxna, djur och natur.